Toegevoegde waarde notariaat I

In deze en volgende columns wil ik het hebben over de toegevoegde waarde van de notaris bij het juridisch regelen van zaken. Deze keer bespreek ik: “de overdracht van een woning”.

In Nederland regelt de notaris alle juridische zaken bij een overdracht van een woning. De notaris is ook de enige die bevoegd is dit te doen. Voordat de leveringsakte wordt opgemaakt onderzoekt de notaris grondig tal van zaken. De notaris is onafhankelijk en onpartijdig en kijkt naar het belang van koper en verkoper.
Aan de hand van een meestal door een makelaar onroerend goed opgestelde (voorlopige) koopovereenkomst onderzoekt de notaris de achtergronden van de (ver)koper ( bijv.huwelijks situatie, echtscheiding, erfgenamen) Dit voorkomt onplezierige verrassingen voor partijen. Bij het Kadaster wordt nagegaan of alle gegevens van de woning kloppen. Ook wordt onderzocht of er hypotheken en/of beslagen op de woning rust(en). Gekeken wordt of er juridische belemmeringen zijn waarvan partijen niet op de hoogte zijn. De financiële kant van de overdracht wordt bewaakt:de koopsom moet op tijd binnen zijn en wordt pas betaald als het zeker is dat koper de nieuwe eigenaar wordt van de woning. Wanneer bij voormelde onderzoeken tegen problemen wordt aangelopen zal de notaris in overleg met partijen proberen tot een oplossing e komen. Als alle onderzoeken rond zijn, maakt de notaris een leveringsakte op.

Een leveringsakte is altijd maatwerk! Elke situatie is anders. Partijen krijgen vooraf een concept leveringsakte, waarna de leveringsakte door (ver)koper(s) en de notaris op het notariskantoor wordt ondertekend. De notaris zorgt ervoor dat een afschrift van de lleveringsakte in de Openbare Registers van het Kadaster wordt ingeschreven. Pas op dat moment is de koper eigenaar van de woning.